Foto: Stein Erik Kirkebøen, Aftenposten
26
mai

Bli kjent med Eivind Arnevåg

Eivind Arnevåg starter nå i sin nye jobb i Oase. KFUM-kameratenes leder gjennom rundt 30 år, Eivind Arnevåg, bytter bane og blir ny inspirator for Oase-bevegelsen i Norge. Nå kan han mer aktivt være med å utvikle samspillet i menighetene slik ”Jesus vil at det skal spilles”. Arnevåg var toppscorer to år med Vålerenga og ett år med Lillestrøm.

Blikk for spillet
Arnevåg fremholder at idretten har lært han mye. Skal du lykkes som fotballspiller, må du utvikle det som kalles ”blikket for spillet ” – denne forståelsen av spillet som gjør at du ser flere trekk fremover og trekker inn dine medspillere i et samspill som har ett siktepunkt – nemlig å score mål. Han understreker hvordan fotballaget trenger mange ulike ferdigheter eller talenter om du vil.

– Kirken vår er for profesjonsstyrt, for styrt av de ansatte. På kort sikt kan det virke forløsende, men på litt lenger sikt er det passiviserende. Teamet av både frivillige og ansatte må i sving. I Luther-året må vi kunne understreke at vi alle er prester og skal tjene Gud og hverandre med de nådegaver vi har fått.

Gavene må i funksjon
– Har du en menighet på mer enn 30 personer, kan du regne med at alle nådegaver som omtales i Bibelen er fordelt. Men bare et fåtall av dem er tatt i bruk. Vi må fremelske gavene, forkynne dem frem og trene dem opp ved å gi frimodighet og veiledning. Da vil det bli mer av profeti og helbredelser, ja, mer av alt Gud vil se virksomt i blant oss kristne.

Eivind vokste opp med en åpen bibel som var like selvfølgelig som et par velbrukte fotballsko. Han takker trenerne sine på guttelaget for impulsene de ga ved å gjøre Gud så konkret og hverdagslig. Hele fotballaget var med i bibelgruppen. Klart det.

Oase berikende for familien
– Både Merete, kona mi, og jeg har sammen med våre tre barn opplevd Oase som fornyende og berikende for våre trosliv. Vi har erfart at Den Hellige Ånd kan fylle barn og ungdom med sin nåde og kjærlige nærvær, like sterkt som oss voksne. Opplevelser på Oase har ført til store forandringer i mitt trosliv og har utvidet grensene for hvordan jeg selv tenkte det var å være en kristen. Med stor ydmykhet og takknemlighet til Gud forteller han om hvordan de opplevet Guds kjærlighet i familien.

– Jeg har også møtt mange andre som har samme erfaring som oss: Oase har betydd enormt mye for dem – både personlig og for hele deres familier. Hvor ofte hører vi det ellers?

Eivind vokste opp med en åpen bibel som var like selvfølgelig som et par velbrukte fotballsko.

– Mange menigheter er også preget av Oases verdier – som lovsang og tilbedelse, bønn og forbønn. Derfor tenker noen at Oase ikke er like viktig i dag, men jeg tror tvert imot: Oases fokus på å utruste den enkelte kristne og menighetene til å være en åndelig forvandlende kraft i hele samfunnet, er viktigere enn noensinne.

Guds timing
– Jeg ville aldri svart på en annonse for denne inspiratorstillingen selv om jeg i noen år har vært veldig spørrende til Gud om veien videre. Da henvendelsen kom fra Oase, var min umiddelbare respons et nei. Jeg tenkte fortsatt å jobbe mer med mentoring innen fotballen. Men Oase-lederskapet kom tilbake etter å ha søkt Guds videre ledelse. Da gikk også vi i familien tettere på Gud for et svar. Den tryggheten og freden vi fikk, overbeviste meg. Jeg tror det er Guds timing nå.

– Det er absolutt et vågestykke for meg. Nå går jeg til nye oppgaver i en uoversiktelig kirkelig situasjon. Samtidig er Oases økonomi utfordrende. Men det inspirerer når jeg kan gå inn i oppgaver som jeg vet bare kan lykkes om Gud velsigner det. Troen er som en muskel som må holdes ved like. Gud viser meg stadig nye ting og utfordrer meg til å våge mer. Som inspirator og leder i Oase blir det viktig for meg at jeg fortsatt er åpen for Guds fornyelse i meg og hans daglige ledelse. Jeg ønsker å være helt avhengig av ham.

 


Kort om EIVIND ARNEVÅG

Grunnfag i Kristendom fra MF
Proff fotballspiller i Vålerenga og Lillestrøm i 6 år
Toppscorer for Vålerenga i 2 år
Medlem i Oases Lederskapet i 6 år
Medlem Oslo Bispedømmeråd i 4 år
Ungdomsleder i YES-arbeidet i 10 år
Fotballtrener for barn, unge og voksne i alle aldre
A-lagstrener i 2. og 3. Divisjon
Daglig leder/sportslig leder for ”Kåffa”, KFUM-kam. Fotball i 36 år
Forfatter fotballbok: ”Kunsten og gleden ved å score mål”
Vinner av Petter Dass prisen 2015
Vinner av ”Årets trenerildsjel” 2015
Populær taler og seminarholder i idrett og kirke
Eget firma: www.Fotballmentor.com

 

Oase-program på Kanal 10 med Eivind Arnevåg: