20
mai

Fantastisk lovsang på TenOase i år også

Fantastisk lovsang på TenOase i år også

Vi tok en prat med Elise og Tore Kulleseid, som leder lovsangen på TenOase. De ønsker å gi det beste de har til Gud, og som lovsangsledere på TenOase er både kvalitet i musikken og gudsfokus viktig. De vet hva de snakker om, de har ledet lovsangen på TenOase i flere år på rad og vi gleder oss stort over at de er med oss i år også.

KulleseidVi befinner oss i IMI Kirkens lokaler – her yrer det av folk. Elise Kulleseid leder vei ned i kjelleren, og til musikkavdelingen. – jeg skal hente Tore i musikkstudioet, sier hun. Elise og Tore er gift, bor i Stavanger og er aktive i lovsangsarbeidet i kirken. De skal også lede lovsangen på TenOase i sommer, slik de har gjort flere somre på rad. Elise forsvinner inn i studioet, kledd i svart skinnjakke. Etter hvert kommer hun og Tore ut fra IMI Studio, der han er produsent og daglig leder. Elise er snart ferdig utdannet lærer. Vi setter oss rundt et bord utenfor studioet. Etter den sosiale praten kommer vi inn på teamaet om lovsang som musikk og som tilbedelse. Både Elise og Tore har mange tanker om dette.

Kvalitet og gudsfokus

– I forhold til det musikalske, etterjager vi mest det musikalske gode og geniale tett opp mot det åndelige. Et eksempel er at hvis du drar på en konsert, er kvalitet og uttrykk nøye gjennomført. Bandet eller artisten ønsker å gi gi en fantastisk opplevelse til publikum. Vi som synger lovsang, synger for Gud, og han fortjener det beste. Vi ønsker å lage det vakreste for ham, sier Elise med et inderlig blikk og i en engasjert tone. – Gud fortjener mer enn annenrangs musikk, sier Tore med et smil og en liten latter. Elise skyter inn -Men det musikalske må vike for det åndelige. – Ja, men hva er det åndelige? Er det ord og tekst? Jeg tror det like godt kan komme til uttrykk gjennom instrument, som gjennom sang. Et klassisk eksempel på dette er David med harpen. Det musikalske og åndelige er egentlig ingen motsetning, det går hånd i hånd, sier Tore.

Gud fortjener mer enn annenrangs musikk.

En spiselig stil

Når det gjelder den musikalske siden ved lovsangen, vil Tore og Elise gjerne si litt om hva som er deres stil og musikkuttrykk i lovsangen på TenOase.

På TenOase bruker vi mye tid i fantastisk lovsang.

– Vi synes det er viktig å ha en stil som er spiselig for flest mulige ungdommer. Det er ikke alle stilarter som er gode å bruke i en forsamling. For eksempel kan jazzstilen oppleves som støy. Folk kan også bli for opptatte av det tekniske. Den lovsangen vi har på TenOase er i pop/rock stil, noe de fleste hører på og kjenner til. Dette gjør det lettere å fokusere på Gud, tror jeg, sier Elise. Tore nikker enig, og legger til: -Lovsang handler om kommunikasjon. For unge er språket, og ikke minst musikkspråket, viktig. Vi må ha et språk som ungdommene forstår, sier han.

Lovsang handler om kommunikasjon. For unge er språket, og ikke minst musikkspråket, viktig. Vi må ha et språk som ungdommene forstår

Forskjellige type sanger

Kan det vere at noen sanger blir litt for band-aktige og ikke så egnet som allsanger? – Ja, – men de bruker ikke vi!, ler Tore.

– Melodien er viktig å tenke over – er det en lett melodi? Det kan ikke være teknisk krevende å synge sangen – det må være enkelt. Når det gjelder stilart vil vi ikke være for raskt ute med å sette grenser for hva som er mulig. Det som fungerer i dag hadde ikke folk tenkt for 10 år siden, mener han.

– Lovsang har vært i konstant endring siden gregoriansk sang – så det ville vært historieløst å bare bestemme seg for ett uttrykk – og også begrensende overfor Guds skaperverk, legger Elise til. Salmer og god lyrikk I noen kirker i dag er det en tendens til å gå tilbake til røttene, i forhold til gamle salmer i nye musikkarrangement under lovsangen. Hvorfor har det blitt slik, tror dere? Elise tenker seg om, der hun sitter tilbakelent, og med beina lett plassert på en stol foran seg. – Mange gamle sanger fra salmebøkene har enormt sterke tekster – du hører at de er skrevet fra en opplevelse. Tekstene i salmene er lyriske og med gode melodier. Jeg synes mange av de gamle salmene også har et stort Guds-fokus, sier Elise. –

Ungdommer lytter til musikk hele tiden

På TenOase kommer det ungdommer som holder seg oppdaterte på musikk og lovsang. Derfor kommer mange med forventninger om å høre disse sangene og lære nye lovsanger. Elise og Tore følger med på internasjonale lovsanger og vet at mange ungdommer går en vandring med disse sangene, året rundt. De velger også ut sanger som de selv har gode erfaringer med og som de vet vil gjøre noe med ungdommene. – Ungdommer lytter til musikk hele tiden, ofte hver dag. Derfor blir det naturlig å ha med disse type kjente internasjonale lovsangene, sier Elise. På TenOase blir også nye sanger introdusert, og for at deltakerne skal lære sangene, kommer de ofte igjen i løpet av uken.

– Det er interessant at på både Tenoase, Impuls og andre kristne ungdomsfestivaler er det nesten forventet at det kommer nye sanger hvert år. De nye sangene blir tatt veldig godt imot. Folk er tidlig ute med å ta kontakt for å få tak i ressurser til låten. Jeg opplever at det er godt å synge nye sanger – at Gud er så masse – mer enn bare stor, mektig, hellig og utenfor. Han er også en nær Far – dette har tenåringene et stort hjerte for å synge om. Om noen år er det kanskje andre sider ved Gud som blir lagt vekt på, forteller Elise.

Tilbedelse i lovsangen

Elise og Tore synes det er viktig å ha lovprisning i lovsangen – å peke på hvem Gud er og ære Ham. – Lovprisning er å synge ut sannheter om Gud. Vi retter blikket på Ham og gir pris til Gud. Det kan så ende opp i en tilbedelse, som er dypere og mer intens. Men det er ikke alltid lovsang ender opp i en tillbedelse. En kan faktisk bruke de samme sangene, men det ser annerledes ut i hjertet.

Tilbedelse er heller ikke bare sang, det kan være dans og maling, for å nevne noe. Det er når du tar det du i hendene og legger det ned for Gud, avslutter Elise.

Lovprisning er å synge ut sannheter om Gud. Vi retter blikket på Ham og gir pris til Gud.