Hvilken nådegave ønsker du deg til jul?

Hvis du kunne velge; Hvilken nådegave ønsker du deg til jul? Hva lengter du etter at Gud kan bruke deg til? Hva tenker du er dine fremste nådegaver?

Det kan være noe å be over, reflektere over, når du går inn i høytiden – og kanskje får noen stille stunder…?

2.Tim.1,6-7
La Guds nådegave i deg flamme opp på nytt, den du fikk da jeg la hendene på deg! For Gud ga oss ikke en ånd som gjør motløs; vi fikk Ånden som gir kraft, kjærlighet og visdom.

Det står i Bibelen at alle kristne har nådegaver. I Oase sier vi ofte at vi ønsker å se nådegavene i funksjon. Det er da menigheten kan fungere godt. Vi er alle lemmer på hans legeme. Det er slik han har tenkt at kirken, menigheten, familien og alle type fellesskap skal fungere.
Jesus er ingen julenisse, men kan hende han spør deg og meg noe som ligner: Hva ønsker barna mine seg til jul? Hvilke nådegaver trenger de?

Jeg opplever at mange kristne jeg møter ikke har et bevisst forhold til hvilke nådegaver Gud har for de. Noen har til og med ikke begynt å pakke opp gavene. Når vi gir en gave til en annen blir vi litt lei oss hvis de ikke blir glad for den, eller ikke bruker den? 

Tror Gud kan kjenne på noe av det samme.
Han har skapt deg og tenkt ut hvilke spesielle gaver han ville gi deg.
Og han gleder seg stort når vi tar de i bruk. Og nok litt lei seg om vi ikke oppdager eller bruker de.

For meg er det slik at noe av det aller beste her i livet er å kjenne og erfare at Gud kan bruke meg. Disse øyeblikkene da jeg skjønner at det som skjer ikke er fra meg, ikke min prestasjon eller dyktighet, men det er Han!
1.kor.12,11: Alt dette gjør den ene og samme Ånd, som deler ut sine gaver til hver enkelt slik han vil.

Det er bra det er slik. Det er ikke opp til meg og deg, men det er Han som gir deg gavene. Vår oppgave er å be om det og ta de imot.

En tekst som ofte leses nå før jul, er Jesus-profetien fra Jesaja 9,6-7
Et av hans navn skal være: ”Underfull Rådgiver”. Jesus oppfylte denne profetien og var en underfull rådgiver gjennom alt det vi kan lese om hva Jesus sa og hva han gjorde.
Han hørte fra sin Far.

Oase 2018, lovsang

Denne gaven har han gitt videre til deg og meg. Vi kan høre fra vår Far i himmelen. Til eget liv og for andres liv.

Jag etter kjærligheten, streb etter åndsgavene, mest etter å tale profetisk, skriver Paulus i det første verset i 1.Kor.14.

I vers 3 sier han at den som taler profetisk, taler for menneskene til oppbyggelse, formaning og trøst.

Er det noe vi har opplevd på Bønnehuset i Søndre Skøyen kapell denne høsten er det nettopp dette som skjer når vi øver på nådegaven å tale profetisk. Lytte til Gud. Høre fra Gud. Få et bilde, et ord, en fornemmelse av noe, eller på mange andre måter ta i mot inntrykkene vi får når vi er stille og ber til Gud for hverandre.

Jeg trenger å høre fra Gud hver dag.
For hans tanker er større og bedre enn mine.
Paulus minner Timoteus om hans nådegaver og ber om de skal tennes på ny. Slik at vi erfarer dette; vi fikk Ånden som gir kraft, kjærlighet og visdom.
Vi opplever at mange som kommer på Oase om sommeren nettopp erfarer dette: Nådegaver mottas. For første gang eller tennes på nytt. Og på nytt.
La oss komme sammen og ta gavene i bruk. Der du bor og der du er. 

Ha en velsignet julehøytid!
Håper vi sees på Oase i Fredrikstad neste sommer, om ikke før….

Hilsen Eivind Arnevåg
Daglig leder i Oase

Lik denne artikkelen

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Scroll to Top